'Ik geloof echt dat NAIP de toekomst van muziek is'

Sigutė Žurauskaitė studeerde in 2016 af aan de masteropleiding 'New audiences and Innovative Practice' (NAIP) in Groningen. Ze is koordirigent, workshopleider, zangeres en pianiste uit Litouwen. Ze is de oprichter van “International Vocal Quartet” en “Baltic Choir”.

Als ervaren musicus heeft ze een voorliefde voor traditionele en koormuziek uit Litouwen, Letland en Estland. Ze helpt koren manieren te vinden om een band met de luisteraar te creëren en een inspirerende uitvoering te geven. Naast muzikant is ze werkzaam op het Prins Claus Conservatorium als onderwijsondersteuner voor de master muziek.

Kiezen voor de Master of Music

Ik heb twee bachelors gestudeerd in Litouwen. Muziekonderwijs en Politicologie. Door deze combinatie realiseerde ik me dat het beroep van muzikant meer diepgang kan hebben dan ik dacht. Toen ik las over het NAIP-programma, voelde ik dat dat precies was wat ik zocht - een moderne benadering van een muzikant, een kunstenaar.

Wat voor mij een argument was om me aan te melden bij het Prins Claus Conservatorium was dat elke student een individueel programma, een individueel traject kan volgen. In de bachelor zijn de meeste lessen voor iedereen - hoofdinstrument, theorie, muziekgeschiedenis, solfege etc. In de master kun je naast de hoofdinstrumentlessen je eigen programma samenstellen en keuzevakken kiezen zoals jazzharmonie, heartmath, groepsdynamica etc.

Mijn onderzoek

Mijn onderzoek ging over de rol van de muzikant in het proces om traditionele muziek internationaal herkenbaar en internationaal aantrekkelijk te maken. Met andere woorden, hoe traditionele muziek in het buitenland te promoten. Ik was geïnteresseerd in de vraag waarom we traditionele muziek uit Spanje herkennen, zoals flamenco, of chanson uit Frankrijk, maar als we Sutartinė uit Litouwen zouden horen (dat in UNESCO staat), niet veel mensen zouden weten wat het precies is.

En ook al is het onderzoek geschreven vanuit het oogpunt van de muzikanten, ik ben nog steeds geïnteresseerd in hoe de politiek, economie en andere factoren de promotie van traditionele muziek in het buitenland beïnvloeden.

Een professionele muzikant zijn

NAIP heeft me geholpen om op een andere manier naar mijn vak te kijken. Voor mijn studie keek ik een beetje primitief naar muziek. Een koordirigent dirigeert, componist componeert, pianist speelt piano, geeft les enz. Maar dit programma heeft me geholpen om in te zien dat ik als koordirigent mensen kan en mag inspireren, workshops kan leiden voor verschillende groepen, evenementen kan organiseren en ensembles kan leren hoe ze contact kunnen maken met hun publiek. Ik geloof echt dat NAIP de toekomst van muziek is.

De uitkomsten van mijn onderzoek inspireerden me om moderne stukken te gaan componeren op basis van Litouwse volksliedjes en om uiteindelijk mijn eigen vocale ensemble 'International vocal quartet' op te richten. In 2019 werd ook het “Baltic Choir” opgericht. Deze ensembles helpen me om verbonden te blijven met mijn wortels, met waar ik vandaan kom en het onderwijst ook de gemeenschap waarin ik leef.

Foto: Simon van der Woude gesponsord door Embrace Nederland.