Teodora Nedyalkova studeerde af in 2016 en ze werkt als celliste, als artistiek leider van het Kamerorkest van het Noorden, als onderwijsassistent van hoofdinstrumentdocent Jan Ype Nota, als cellodocent op verschillende muziekscholen en als producer aan het Prins Claus Conservatorium voor de klassieke afdeling.
'Samen met een medestudent richtte ik het Kamerorkest van het Noorden op'
Haar ondernemende vaardigheden leidden ertoe dat ze verschillende ensembles oprichtte, zoals het Canto Quartet, het Kahlo Piano Trio en het Nedyalkova/Lominadze Duo. Samen met violist Guillem Cabré Salagre richtte ze in 2016 het Kamerorkest van het Noorden op, een jong en bruisend kamermuziekorkest gevestigd in de stad Groningen. Met Guillem en het Kamerorkest creëerde ze onlangs een succesvol project met de Nederlandse auteur Guus Kuijer, “Genesis - een nieuw begin”, en “Satarsa” met Maxim Shalygin.
Je kunt er meer over lezen op haar website.
Kiezen voor de Master of Music
Ik besloot aan het Prins Claus Conservatorium te blijven omdat het voelde als een natuurlijke voortzetting van mijn Bachelor die ik Cum Laude afsloot. Een van de belangrijkste redenen was mijn docent Jan-Ype Nota. Een ander groot voordeel vind ik de manier waarop het programma is opgebouwd: het is heel persoonlijk en je kunt je specialiseren in het vakgebied dat het meest interessant is voor je eigen professionele toekomst.
Blijven was de logische vervolgstap tijdens mijn opleiding
Mijn onderzoek
In het vierde jaar van mijn Bachelor ontdekte ik de Sovjet componist Alfred Schnittke. Samen met het Canto Quartet werkten we aan zijn Strijkkwartet nr. 3 en ik raakte echt gefascineerd door zijn unieke muzikale taal die mij zo mystiek en onbekend voorkwam. Ik besloot mijn artistiek onderzoek te wijden aan Schnittke's muziek en filosofie, en meer specifiek aan het alfabet van zijn polystylistische taal. Ik verbond dit eerder theoretische onderzoek met mijn businessplan voor een project met de naam “The link between the ages”, het organiseren en spelen van recitals opgedragen aan Alfred Schnittke. De optredens dienden als platform voor het verkennen, onderzoeken en presenteren van mijn nieuwe ideeën.
Een professionele muzikant zijn
Terugkijkend bood het programma me de vrijheid die ik nodig had om mezelf te vinden, maar wanneer ik begeleiding nodig had, vond ik die ook. Ik wist heel goed wat ik wilde, ik kon masterclasses of lezingen bezoeken, musici ontmoeten en zelfs met hen spelen die me hielpen het onderwerp te begrijpen dat ik wilde onderzoeken. Ik groeide als persoon en als musicus, nog steeds geïnspireerd door Schnittke. En in het laatste jaar van mijn master richtte ik samen met Guillem Cabré Salagre, een andere masterstudent, het Kamerorkest van het Noorden op. Ik ben trots op de ontwikkeling van het orkest en de dingen die we doen.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?